"Guds rike finns inom dig", av Leo Tolstoj (1828-1910),
Verklighetsbaserat magnum opus av Leo Tolstoj och publicerat först i Tyskland 1894, efter att ha förbjudits i sitt hemland Ryssland.
Resultatet av trettio år av Tolstojs kristna tänkande, och visar på en ny organisation för samhället baserat på en bokstavlig kristen tolkning.
/Wikipedia

Han predikade avhållsamhet från sex om det inte är för att få barn

Tolstoy plågades av styrkan i hans sexuella lust hela livet. Ju äldre han blev, desto mer kritisk är han mot äktenskapet som institution. "Det skulle vara hundra gånger lättare att kämpa mot fysisk önskan efter köttsliga relationer och de känslor som leder till dem inte gjordes för att se poetiskt, om äktenskapet inte presenterades som en beundransvärd institution som gör människor glada, medan minst 9999 av 10 000, om inte i alla, förstör hela deras liv, om, från barndom till vuxen ålder, folk var övertygade om att den sexuella akten (endast imaging en älskad person i denna hållning är nog!) är en skamlig och bestialisk akt som är meningslös såvida det inte är högsta prioritet för båda parter att de kommer att ta det tunga och komplicerade ansvaret att avla ett barn och höja det till det bästa av sin förmåga som ett resultat av deras samlag" (s.652, Tolstoy, Troyat).
http://tolstoy.beckerfilmgroup.com/53a.html
A Third Testament by Malcolm Muggeridge

Kommentar, Tolstoys ord om bestialisk och meningslös akt, får en naturlig förklaring i ljuset av Principernas tolkning av Syndafallet som otillåten sexuell akt mellan Lucifer en fallen ängel och Eva den första kvinnan.
Se Motivet och syndafallets förlopp.


Quote: Sun Myung Moon, 5 febr 1971

Jesus sade att Guds rike är inom ert sinne. Vad är Guds rike? Det är platsen centrerad på Guds kärlek. Guds rike är där band till Guds kärlek är skapat, och sfären av den universella miljön är etablerad. Vilka kan bo där? De bör vara personer som är harmoniserade med essensen av Guds kärlek. Endast sådana människor kan åka dit. Vad innebär det att harmonisera med essensen av Guds kärlek? En person som är centrerad på sig själv har inte något värde. Den som kan investera liv och hängivenhet för sitt objekt kan leva ständigt i sfären av Guds kärlek. Historiskt gick fantastiska människor och helgon en sådan v'g. /SMM 1971

Quote: Sun Myung Moon, 5 febr 1984
"Vem är kungen av girighet, i denna mening? Det är Gud. Men även Guds sinne kommer att fyllas när den sanna kärleken kommer på besök. Vad har man som kan fylla Guds sinne? Det finns ingen aspekt av lilla människan som kan tillfredsställa Guds sinne utom sann kärlek. Vid den tidpunkt då den sanna kärleken till människan och den sanna kärleken till kvinnan, både omfattar hela universum, möts, hoppar de in i Guds hjärta. I det ögonblicket exploderar sann kärlek och fyller sinnet och hjärtat hos Gud. Låter det bra?

När ni hör dessa förklaringar, så kan ni förstå vad Jesus menade när han sa: "Guds rike finns inom er." Jesus gav en beskrivning av relationen mellan sig själv och Gud och människor som verkar knepigt, på ett sätt. Han sa: " Du är inom mig och jag är inom dig och Gud är i mig och jag i Gud. " Det låter förvirrande, men i själva verket är det inte. Hur kan vi förstå en sådan beskrivning i Bibeln? Ni måste förstå förhållandet mellan kärlek och sinnet. När det finns ett sinne som omfattar det hela, det finns alltid rum för Guds kärlek inom det och vice versa. I så fall är varje sinne fyllt: Guds sinne, Jesu sinne och ditt sinne. Inte bara Guds sinne, men också människans sinne är gigantiska. Gud skapade bara en enda sak som kan fylla ert gigantiska sinne - sann kärlek."