Alice Bailey:

Det sägs ofta att vi nu går in i tecknet Vattumannen, vilket betyder att solen nu tycks gå genom stjärnbilden Vattumannen, sett med utgångspunkt från zodiaken, som är solens tänkta väg över himlen. Detta är ett astronomiskt faktum i vår tid, och har ingenting med astrologi att göra. Inflytandet från det tecken som solen går igenom under en specifik världsera är ovedersägligt, och jag kan bevisa det här och nu.

Före den judiska religionsordningen, när Moses ledde Israels barn ut ur Egypten, befann sig solen i Oxens tecken. Då uppträdde Mithrakultens mysterier, som hade sin medelpunkt i offrandet av den heliga tjuren. Synden som Israels barn begick under sin ökenvandring, och som väckte sådan vrede hos Moses nr han steg ned från Herrens berg och fann att de hade fallit på knä inför guldkalven, var att de hade återgått till en svunnen och förlegad religion, som de borde ha lämnat bakom sig. Den judiska religionsordningen styrdes av Vädurens tecken, genom vilket solen gick under de följande 2000 åren. Då framträdde syndabocken i den judiska historien, och vi har t.ex. i bibeln historien om väduren som fastnade i snåren. Allt det nämnda berodde på inflytandet från solens gång genom Oxens och Vädurens tecken.

Någonting annat än den akademiska astrologins slutsatser, som också nuförtiden bara kan nå ytterst få människor, gav upphov till dessa naturliga reaktioner. Ett inflytande som härrörde sig från Oxens och Vädurens tecken skapade den symbolik som formade det religiösa livet hos folken under denna era. Detta blir ännu mer uppenbart när solen går in i nästa stjärnbild, dvs. Fiskarna. Då framträdde Kristus och den fisksymbolik som på ett så karaktäristiskt sätt löper genom evangeliernas berättelser. Hans lärjungar var i stor utsträckning fiskare. Han utförde under med fiskar och sände efter sin död ut sina lärjungar under ledning av Petrus, med befallningen att de skulle bli människofiskare. Det är av den anledningen som den mitra som påven bär är fiskens mun.

Nu går vi enligt astronomin in i tecknet Vattumannen, vattenbärarens tecken, universalitetens tecken, för vatten är en universell symbol. Före sin död sände Kristus ut sina lärjungar för att finna vattenbäraren, som ledde dem till ett rum på övre våningen, där nattvarden instiftades. Allt detta visar på Kristi medvetenhet om den kommande nya era, som skulle avlösa hans religionsordning, och som vi nu håller på att gå in i. Leonardi da Vincis stora målning av nattvarden i rummet på övre våningen, är en mäktig symbol för Vattumannens tidsålder. För när broderskap har upprättats och människorna knutits samman med de gudomliga relationernas band kommer vi att sitta tillsammans under Kristi kärleksfulla vägledning. De gamla barriärerna mellan människor och mellan nationer kommer långsamt att försvinna under de kommande 2000 åren.

 

Jmr. profetiorna genom Arthur Ford, 1964-65.
(24 år före kommunismens upplösning 1989!)